صفحه نخست / تغذیه / اهمیت اسید چرب امگا ۳ در ورزشکار
اهمیت اسید چرب امگا 3 در ورزشکار
اهمیت اسید چرب امگا 3 در ورزشکار

اهمیت اسید چرب امگا ۳ در ورزشکار

> رژیم لاغری سریع <

اسید چرب امگا ۳

 

در اسید چرب ضروری با اسیدهای چرب امگا ۳ آشنا شدیم و امگا ۳ را اسیدهای چرب غیر اشباع چندتایی یا Poly Unsaturated که آخرین پیوند دوگانه شان در کربن شماره ۳ از انتها وجود دارد معرفی نمودیم . امروزه در محافل علمی ورزشی توجه دو چندانی به نقش اسید چرب امگا ۳ در عملکرد ورزشکار جلب شده است که به دلایل زیر است :

 

فواید اسید چرب امگا ۳

 

  1. فرآیند رساندن اکسیژن و مواد غذایی را به بافت عضلانی و سایر بافت ها بهبود می بخشد زیرا ویسکوزیته خون را کاهش می دهد .
  2. متابولیسم هوازی را به دلیل افزایش اکسیژن رسانی بهبود می بخشد
  3. رهاسازی سوماتروپین ( هورمون رشد ) را در پاسخ به محرک های معمولی ، نظیر تمرین ورزشی ، خواب و گرسنگی که تاثیرات آنابولیک  دارند تقویت می کند و زمان بازیابی یا ریکاوری پس از تمرین را کاهش می دهد .
  4. التهاب ناشی از خستگی عضلانی و بیش تمرینی را کاهش می دهد و سبب کاهش زمان ریکاوری پس از تمرین می شود .
  5. از التهاب بافت ها پیش گیری می کند .

 

اهمیت اسید چرب امگا ۳ در ورزشکار

 

به طور کلی مطالعاتی که بر روی کارآیی اسیدهای چرب امگا ۳ انجام شده است هنوز نتوانسته است اثبات کند که اسید چرب امگا ۳ استقامت و عملکرد ورزشکار را ارتقا می بخشد و نیز نتوانسته است ثابت کند که درد و التهاب عضلات را کاهش می دهد . ولی بزرگ ترین تاثیر امگا ۳ بهبود متابولیسم هوازی بوده است که نقش مهمی در عملکرد استقامتی و نیز توانایی فرد ورزشکار در سوزاندن چربی دارد . همچنین همانطور که در چربی ها گفته شد این بدان معنی نیست که درصد مصرف روزانه چربی نسبت به کالری روزانه تان را افزایش دهید تا به این نتایج مفید برسید و عملکرد ورزشی تان ارتقا یابد زیرا مصرف مقدار بیشتر چربی در ورزشکار ( به جز موارد استثنایی که در چربی ها ذکر شد ) تاثیر منفی بر عملکرد ورزشکار خواهد گذاشت .

 

مصرف  اسید چرب امگا ۳ در ورزشکار

 

فرد وزشکار باید به جای افزایش مصرف چربی در نوع چربی مصرفی خود تغییر ایجاد کند و هفته ای یک یا دو بار ۱۵۰ گرم ماهی سالمون و یا سایر ماهیان آب سرد ( albacure tuna و نیز atlantic herring ) مصرف نماید تا مقادیر مورد نیاز امگا ۳ بدنشان تامین گردد

> لاغری شکم با مزوتراپی لاغری <

درباره دکتر حسین باقری

حسین باقری ، پزشک هستم و ورزشکار ، پزشک ورزشی ، مربی رسمی فدراسیون بدنسازی ، عضو رسمی انجمن پزشکان ورزشی ، پزشک رسمی فدراسیون فوتبال ، علاقمند به تکنولوژی ، مشاور چندین باشگاه بدنسازی در تهران

بررسی

نیاز بدن به منگنز

نیاز بدن به منگنز

> رژیم لاغری سریع برنامه بدنسازی لاغری شکم با مزوتراپی لاغری

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 78 = 87