صفحه نخست / بدنسازی | ورزش / استروئید آنابولیک یا استرویید آنابولیک Anabolic Steroids چیست ؟
استروئید آنابولیک یا استرویید آنابولیک Anabolic Steroids چیست ؟
استروئید آنابولیک یا استرویید آنابولیک Anabolic Steroids چیست ؟

استروئید آنابولیک یا استرویید آنابولیک Anabolic Steroids چیست ؟

> رژیم لاغری سریع <

استروئید آنابولیک یا استرویید آنابولیک Anabolic Steroids

 

استروئید آنابولیک دسته ای از داروها هستند که حاوی فرم سنتتیک هورمون تستوسترون و یا یکی از ترکیبات مرتبط با هورمون تستوسترون که از آن مشتق شده است هستند . اما برای اینکه استروئید های آنابولیک را کمی بهتر بفهمیم لازم است ابتدا عملکرد هورمون تستوسترون را در بدن بشناسیم .

 

هورمون تستوسترون چیست ؟

تستوسترون هورمون اصلی جنسی مردانه است که توسط سلول های لیدیگ Leydig’s Cells در بیضه ها ساخته می شود . ساخت و تولید تستوسترون در بیضه ها در سالهای مختلف طول عمر یک فرد متفاوت است . بیشترین اثر این هورمون در زمان بلوغ قابل مشاهده است که افزایش تولید این هورمون سبب تغییرات وسیع در ظاهر فرد می گردد . صفات جنسی ثانویه نظیر ضخیم شدن صدا ، در آمدن ریش و سبیل ، افزایش ترشح چربی که منجر به جوش جوانی می گردد ، بلوغ اسپرم ها ، رشد ارگان های جنسی و افزایش لیبیدو یا میل جنسی می گردد . تقریبا تمام این صفات به معنای مردانه سازی یا خواص آندروژنیک این هورمون تلقی می گردد .

افزایش ترشح هورمون تستوسترون همچنین سبب بروز خواص آنابولیک نیز می گردد که شامل ، افزایش سنتز پروتئین و افزایش حجم عضلانی می گردد . هورمون تستوسترون علت اصلی تفاوت معنی دار حجم عضلات بین خانم ها و آقایان است . به عبارت بهتر ، آقایان بین ۲/۵ تا ۱۱ میلی گرم در روز تولید می کنند ولی در خانم ها این مقدار حدودا ۱/۴ میلی گرم است . هورمون جنسی غالب در خانم ها استروژن است که البته خواص متفاوتی خواهد داشت . مقادیر پایین آندروژن و مقادیر بالای استروژن ، خانم ها را قادر می سازد بتوانند چربی بیشتری ذخیره سازند ، قد کوتاه تری داشته باشند ، حجم عضلات کمتری داشته باشند و استعداد بیشتری برای ابتلا به استئوپورز یا پوکی استخوان در سنین بالاتر پیدا کنند . همچنین نکته جالب تر ارتباط معکوس بین سطح آندروژن ها در خون و سطح ذخایر چربی است و هر چه سطح اندروژن ها در خوت بالاتر باشد معمولا سطح ذخایر چربی پایین تر است .

 

استروئید آنابولیک یا استرویید آنابولیک Anabolic Steroids چیست ؟
استروئید آنابولیک یا استرویید آنابولیک Anabolic Steroids چیست ؟

 

استروئید آنابولیک یا استرویید آنابولیک Anabolic Steroids

 

اگرچه قرن ها بود که دانشمندان می دانستند بیضه ها برای رشد و نمو مردان ضروری است اما شناخت تستوسترون در ۲ قرن گذشته شکل گرفت . سال های ابتدایی قرن نوزدهم پس از آزمایشات فراوان دانشمندان قادر شدند به تدریج تستوسترون را از ادرار تخلیص کنند و یا آن را از بیضه حیوانات استخراج کنند . اما اولین تستوسترون سنتتیتک را شیمی دادنان در اواسط قرن ۲۰ یعنی حدودا سال های میانی دهه ۱۹۳۰ ساختند . این پدیده یک انقلاب در تاریخ علم بشر در زمینه غدد محسوب می شد و بعد ها دانشمندان توانستند ناندرولون و دی هیدرو تستوسترون را نیز به صورت سنتتیک بسازند . همچنین دانشمندان فهمیدند که خواص آندروژنیک ، استروژنیک ، آنابولیک این استروئید های آنابولیک با اندکی تغییر در ساختار شیمیایی شان تغییر می یابد . در ادامه این ماجرا ، هدف بسیاری از دانشمندان ساخت و تولید یک استروئید سنتتیک با خواص آنابولیک قوی ولی خواص اندروژنیک و استروژنی بسیار ضعیف بوده است که همچنان علی رغم موفقیت های فراوان ادامه پیدا کرده است . یک استروئید آنابولیک خالص از نظر تئوری به استروئیدی اطلاق می گردد که به استفاده کنند ، حجم خالص یا Lean Mass ، انرژی فراوان و ریکاوری درست ببخشد . اگرچه امروزه دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که تقریبا هیچ استروئیدی با خواص مطلق آنابولیسم و بدون خواص استروژنی-اندروژنی وجود ندارد .

 

در مقاله بعدی تحت عنوان انواع استروئید آنابولیک و طبقه بندی استرویید های آنابولیک به شناخت انواع استروئید های آنابولیک و خواص و شاخصه های آن ها خواهیم پرداخت .

Summary
Article Name
استروئید آنابولیک یا استرویید آنابولیک Anabolic Steroids چیست ؟
Description
استروئید آنابولیک استرویید آنابولیک Anabolic Steroids دسته ای از داروها هستند که حاوی فرم سنتتیک هورمون تستوسترون و یا یکی از ترکیبات مرتبط با هورمون تستوسترون که از آن مشتق شده است هستند .
دکتر حسین باقری ، پزشک ورزشی
Drhoba.ir
Drhoba.ir

> لاغری شکم با مزوتراپی لاغری <

درباره دکتر حسین باقری

حسین باقری ، پزشک هستم (فارغ التحصیل از ایران)، osteopath (فارغ التحصیل از کانادا) و ورزشکار(بیشتر از نوع extreme)، پزشک ورزشی ، مربی رسمی فدراسیون بدنسازی ، عضو رسمی انجمن پزشکان ورزشی ، پزشک رسمی فدراسیون فوتبال ، علاقمند به تکنولوژی ، مشاور چندین باشگاه بدنسازی در تهران بودم و اکنون در کانادا مشغول مطالعه و درمان در حوزه آسیب های ورزشی، اسکلتی-عضلانی ( Myofascial ) و بازتوانی هستم.

بررسی

پروتئین وی یا Whey Protein چیست ؟ پروتئین وی ایزوله Whey Isolate

پروتئین وی یا Whey Protein چیست ؟ پروتئین وی ایزوله Whey Isolate

> رژیم لاغری سریع برنامه بدنسازی لاغری شکم با مزوتراپی لاغری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 5 =