صفحه نخست / تغذیه / ویتامین D یا Vitamin D
ویتامین D یا Vitamin D
ویتامین D یا Vitamin D

ویتامین D یا Vitamin D

> رژیم لاغری سریع <

ویتامین D یا Vitamin D

ویتامین دی علاوه بر اینکه یک ویتامین ضروری برای بدن است ، به صورت بالقوه سمی ترین ویتامین در تغذیه انسان است . حداکثر مقدار مصرف مجاز روزانه ویتامین D معادل ۵۰ میکروگرم در روز است . بدن ما می تواند ویتامین D را به صورت غیرفعال از مواد غذایی و نور خورشید کسب کند . قرار گیری در معرض اشعه فرابنفش یا UV همانطور که ضرر های آن در مقاله بهترین ضد آفتاب توضیح داده شده است ، در اینجا مفید بوده و سبب ایجاد تغییرات در یکی از مشتقات کلسترول شده  ( ۷ – دهیدرو کلسترول ) و آن را به فرم غیر فعال ویتامین D یا کوله کلسیفرول CholeCalciferol تبدیل می کند . برای فعال شدن ، این فرم غیر فعال ویتامین D باید توسط کلیه ها فعال گردد .بنابر این در اینجا در می یابیم که چرا بیماری های کلیوی یکی از علل نقص در نارسایی های ویتامین D محسوب می گردند .

 

منابع غذایی ویتامین D یا Vitamin D

 

منابع غذایی ویتامین D شامل تخم مرغ ، شیر غنی شده ، جگر ، کره و مارگارین است . روغن کبد ماهی یا COD Liver Oil که زمانی به عنوان یک مکمل استفاده می شد یک منبع سرشار از ویتامین دی است .

 

میزان نیاز بدن به ویتامین D یا Vitamin D

 

دوز مورد نیاز روزانه یا DRI  ویتامین D حدود ۵ میکروگرم کوله کلسیفرول در روز و یا ۲۰۰ واحد بین المللی یا International Unit (  IU ) ویتامین D است . هر یک میلی گرم کوله کلسیفرول مساوی با ۴۰ واحد بین المللی ویتامین D است . ویتامین D رشد را تقویت می کند و مواد معدنی استخوان ها و دندان ها را تامین می کند که این کار با افزایش جذب کلسیم و فسفر انجام می شود . یک رژیم غذایی با مقادیر کافی کلسیم و فسفر ولی با مقادیر ناکافی ویتامین D منجر به کمبود و اختلال در کلسیم و فسفر خواهد شد . بیماری ها ی نقص یا کمبود ویتامین D در کودکان یا راشیتیسم Rickets و نیز بیماری کمبود ویتامین D در بزرگسالان یا استئومالاسی  OsteoMalacia هر دو در واقع بیماری ناشی از کمبود کلسیم اند که یا با کمبود ویتامین D رخ می دهند و یا با ناتوانی در تبدیل ویتامین D به فرم فعال و عملکردی خود . اگرچه به خاطر خطرات مسمومیت زایی بالقوه ویتامین دی باید حواستان به مصرف بیش از اندازه ویتامین دی نیز باشد .

 

 

 

 

مسمومیت با ویتامین D یا Vitamin D

 

علائم مصرف بیش از اندازه ویتامین D شامل استفراغ ، اسهال ، کاهش وزن ، آسیب به کلیه ها ، هایپرکلسمی ( افزایش کلسیم خون ) و در موارد شدید تر ممکن است همراه با مرگ باشد .

 

 

رابطه بین عملکرد ورزشکار و مصرف ویتامین D یا Vitamin D

 

مطالعات ثابت شده ای وجود ندارد که نشان دهد مصرف بالای ویتامین D خواه از طریق مواد غذایی و خواه از طریق مصرف مکمل ها ، عملکرد ورزشی ورزشکاران را ارتقا می بخشد . همچنین از نظر تئوری نیز این فرضیه وجود ندارد ! البته شاید به صورت غیر مستقیم تاثیر داشته باشد . مثلا برخی از ورزشکارانی که در محیط های بسته و بدون نور خورشید ورزش می کنند ممکن است دچار کمبود در تولید ویتامین D گردند و این کمبود می تواند سبب نقص در رشد و تراکم استخوان های ورزشکار گردد . همان طور که حدس می زنید کاهش تراکم استخوان ها ورزشکار را در معرض آسیب ها و شکستگی استخوان های استرسی یا Stress Fracture قرار می دهد . در مطالعاتی که بر روی ورزشکاران ژیمناست آمریکایی انجام شد ، افرادی که تراکم استخوانی بیشتری داشتند کسانی بودند که بیشتر در معرض نور خورشید قرار داشتند و نکته جالب این بود که نقش نور آفتاب مهم تر از مصرف مکمل ویتامین دی و یا مواد غذایی حاوی ویتامین D بود .

> لاغری شکم با مزوتراپی لاغری <

درباره دکتر حسین باقری

حسین باقری ، پزشک هستم (فارغ التحصیل از ایران)، osteopath (فارغ التحصیل از کانادا) و ورزشکار(بیشتر از نوع extreme)، پزشک ورزشی ، مربی رسمی فدراسیون بدنسازی ، عضو رسمی انجمن پزشکان ورزشی ، پزشک رسمی فدراسیون فوتبال ، علاقمند به تکنولوژی ، مشاور چندین باشگاه بدنسازی در تهران بودم و اکنون در کانادا مشغول مطالعه و درمان در حوزه آسیب های ورزشی، اسکلتی-عضلانی ( Myofascial ) و بازتوانی هستم.

بررسی

نیاز بدن به منگنز

نیاز بدن به منگنز

> رژیم لاغری سریع برنامه بدنسازی لاغری شکم با مزوتراپی لاغری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 35 = 39