صفحه نخست / تغذیه / فسفر یا Phosphorus
فسفر یا Phosphorus
فسفر یا Phosphorus

فسفر یا Phosphorus

> رژیم لاغری سریع <

فسفر یا Phosphorus

 

فسفر با کلسیم ترکیب می شود تا دندان ها و استخوان های سالمی داشته باشید ( دو قسمت کلسیم و یک قسمت فسفر ) . همچنین نقش مهمی در متابولیسم انرژی دارد و بر روی کربوهیدرات ها ، چربی  ها و پروتئین ها تاثیر می گذارد . انرژی ای که در فعالیت های عضلانی مورد استفاده قرار می گیرد از ترکیبات فسفر دار ی به نام ATP یا آدنوزین تری فسفات و کراتین فسفات CP حاصل می شود . همانند کلسیم ، جذب فسفر نیز وابسته به ویتامین D است و دوز مورد نیاز روزانه یا RDA فسفر تقریبا ۷۰۰ میلی گرم در روز است .

 

منابع فسفر یا Phosphorus

 

فسفر در بیشتر مواد غذایی ، مخصوصا در مواد غذایی غنی از پروتئین ( نظیر گوشت قرمز ، گوشت مرغ ، ماهی و لبنیات ) و نیز حبوبات به وفور یافت می شود .

 

فسفر
فسفر

 

کمبود فسفر یا Phosphorus

 

با توجه به حضور فسفر در اغلب مواد غذایی ، کمبود فسفر نادر است و اگر در فردی وجود داشته باشد معمولا به دلیل مصرف طولانی مدت آنتی اسید هایی نظیر هیدروکسید آلومینیوم است . این آنتی اسید به فسفر متصل شده و آن را غیر قابل جذب می سازد . حداکثر مجاز مصرف روزانه فسفر یا UL معادل ۴۰۰۰ میلی گرم در روز است که بیشتر از این مقدار ممکن است با کلسیم تداخل ایجاد کند .

 

رابطه بین عملکرد ورزشی و فسفر یا Phosphorus

 

مکمل های حاوی فسفر از دیرباز جهت افزایش عملکرد ورزشی استفاده شده است . در طی جنگ جهانی اول ، آلمان ها به سربازانشان غذاها و مکمل های غنی از فسفر می دادند تا قدرت و استقامت سربازان را افزایش دهند . این تجربه وسیع نشان داد که مصرف فسفر در دوز بالا و طولانی مدت برای افراد قابل تحمل است . اگر چه همچنان کارآیی مصرف دوز بالای فسفر زیر سوال است و هنوز اثبات نشده است . در مطالعات جدید  ، شناگران ، پارو زنان و دوندگانی که یک ساعت پیش از تمرین ۲ گرم سدیم دی هیدروژن فسفات Sodium Dihydrogen Phosphate مصرف کرده بودند همگی ارتقا عملکرد ورزشی داشتند و رکورد های بهتری ثبت کردند . مطالعه دیگری بهبود VO2MAX در ورزشکارانی که بر روی تردمیل ورزش می کردند را به دنبال مصرف مکمل فسفر نشان داد . اگرچه مطالعه دیگری که بر روی قدرت عضلانی به دنبال مصرف مکمل های فسفر انجام گرفت ، تغییری را نشان نداد . به طور کلی همچنان باید منتظر انجام مطالعات بیشتر ماند تا نتایج مصرف دوز های بالاتر فسفر در ورزشکاران اثبات گردد

> لاغری شکم با مزوتراپی لاغری <

درباره دکتر حسین باقری

حسین باقری ، پزشک هستم (فارغ التحصیل از ایران)، osteopath (فارغ التحصیل از کانادا) و ورزشکار(بیشتر از نوع extreme)، پزشک ورزشی ، مربی رسمی فدراسیون بدنسازی ، عضو رسمی انجمن پزشکان ورزشی ، پزشک رسمی فدراسیون فوتبال ، علاقمند به تکنولوژی ، مشاور چندین باشگاه بدنسازی در تهران بودم و اکنون در کانادا مشغول مطالعه و درمان در حوزه آسیب های ورزشی، اسکلتی-عضلانی ( Myofascial ) و بازتوانی هستم.

بررسی

نیاز بدن به منگنز

نیاز بدن به منگنز

> رژیم لاغری سریع برنامه بدنسازی لاغری شکم با مزوتراپی لاغری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 57 = 60