صفحه نخست / بدنسازی | ورزش / پروتئین وی یا Whey Protein چیست ؟ پروتئین وی ایزوله Whey Isolate
پروتئین وی یا Whey Protein چیست ؟ پروتئین وی ایزوله Whey Isolate
پروتئین وی یا Whey Protein چیست ؟ پروتئین وی ایزوله Whey Isolate

پروتئین وی یا Whey Protein چیست ؟ پروتئین وی ایزوله Whey Isolate

> رژیم لاغری سریع <

پروتئین وی یا Whey Protein

این پروتئین در میان بدنسازان بسیار مشهور و محبوب است و بسیاری از ورزشکاران و بدنسازان به صورت روزانه از این پروتئین استفاده می کنند . شیر از دو پروتئین به نام های کازئین و وی تشکیل شده است . پروتیئن وی یک پروتئین کامل محسوب می شود و هر ۹ اسید آمینه ضروری را در خود دارد و نیز دارای مقادیر پایینی لاکتوز است .استفاده از این پروتئین در میان ورزشکاران مقاومتی Resistence exercise بسیار رایج است . پروتئین وی یا Whey Protein ترکیبی از بتا لاکتوگلوبولین ، آلفا لاکتالبومین ، آلبومین سرم گاوی و ایمونوگلوبولین هاست . زمانی که شیر را در ظرفی برای مدتی طولانی قرار می دهیم دچار انعقاد می شود که به مرور تبدیل به یک محلول حاوی ۵ درصد لاکتوز در آب که سرشار از مواد معدنی است می گردد . این باقیمانده که وی نامیده می شود ۲۰ درصد از محتوای پروتئین را تشکیل می دهد و ۸۰ درصد دیگر کازئین می باشد . سپس وی مایع از کازئین جدا شده و برای فرآوری بیشتر و حذف چربی و سایز ناخالصی ها تحت فرآیند ION EXCHANGE  قرار می گیرد . مرحله نهایی نیز حذف آب و تبدیل وی به پودر جهت بسته بندی و مصرف نهایی می باشد .

انواع پروتئین وی

وی یا همان Whey یک فرآورده جانبی در فرآیند تولید پنیر است . وی استخراج شده می تواند به ۳ شکل فرآوری گردد : کنسانتره وی یا Whey Concentrate ، وی ایزوله یا Whey Isolate و نیز وی هیدرولیز یا Whey Hydrolysate .

Whey protein concentrate یا پروتئین وی کنسانتره

حاوی مقادیر کم چربی و کربوهیدرات ( لاکتوز ) است ، میزان پروتئین موجود در پروتئین وی کنسانتره متغیر است ولی معمولا بسته به میزان کنسانتره بودن آن می باشد و از ۳۰ درصد تا ۹۰ درصد در نوسان است .

Whey protein isolate یا پروتئین وی ایزوله

برای تولید پروتئین وی ایزوله ، چربی ها و لاکتوز باید تا حد امکان حذف گردند . فرآورده نهایی پروتئین وی ایزوله است که حاوی بیش از ۹۰ درصد پروتئین می باشد .

Whey protein hydrolysate یا پروتئین وی هیدرالاز

پروتئین وی هیدرولاز در واقع پروتئین وی نیمه هضم شده یا شکسته شده است به این معنی که تحت فرآیند هیدرولیز مختصری قرار گرفته است و آماده جذب در بدن می باشد . این فرم از پروتئین وی نسبت به دو فرم دیگر قابلیت هضم راحت تر و سریع تری دارد و نیز این فرم از پروتئین در درمان نوزادان و بیمارانی که در بیمارستان بستری هستند استفاده می گردد زیرا خاصیت آلرژی زایی خود را از دست داده است و هضم آن سریع تر انجام می گردد .

تفاوت اصلی این سه محصول در ترکیب آن ها و به عبارت بهتر در محتوای پروتئینی آن هاست . وی ایزوله معمولا دارای بالاترین درصد پروتئین بوده و عملا می تواند فاقد کربوهیدرات ، چربی و حتی فاقد لاکتوز باشد . پروتئین وی بسیار سریع جذب می شود و درصد بالایی اسید آمینه شاخه دار یا همان BCAA دارد که نقش اساسی در پروتئین سازی و تامین سوخت سلول های عضلانی دارند .

انواع پروتئین وی Whey Protein
انواع پروتئین وی Whey Protein

وی ایزوله یا Whey Isolate چیست ؟

همان طور که گفته شد بر طبق تعریف ، پروتئین وی ایزوله همان وی است که آب آن گرفته شده است و درصد بالایی پروتئین دارد و فاقد لاکتوز و کلسترول است . به طور کلی درصد پروتئین طبق مقالات باید در وی ایزوله باید بالای ۹۰ درصد باشد .

فواید پروتئین وی یا Whey Protein

کمک به کاهش وزن ، کمک به افزایش توده عضلانی و کاهش توده چربی ، کمک به پروتئین سازی بیشتر در حین بدنسازی

عوارض پروتئین وی یا  Whey Protein

کرامپ شکمی و اختلالات گوارشی ، کاهش اشتها ، تهوع ، سر درد و خستگی از جمله عوارض جانبی پروتئین وی است

Summary
Article Name
پروتئین وی یا Whey Protein چیست ؟ پروتئین وی ایزوله Whey Isolate
Description
پروتئین وی یا Whey Protein چیست ؟ پروتئین وی ایزوله Whey Isolate کدام است،پروتئین کازئین، وی ایزوله ، وی هیدرالاز،وی کنسانتره ، انواع وی، بهترین پروتئین وی Whey
دکتر حسین باقری ، پزشک ورزشی
Drhoba.ir
Drhoba.ir

> لاغری شکم با مزوتراپی لاغری <

درباره دکتر حسین باقری

حسین باقری ، پزشک هستم (فارغ التحصیل از ایران)، osteopath (فارغ التحصیل از کانادا) و ورزشکار(بیشتر از نوع extreme)، پزشک ورزشی ، مربی رسمی فدراسیون بدنسازی ، عضو رسمی انجمن پزشکان ورزشی ، پزشک رسمی فدراسیون فوتبال ، علاقمند به تکنولوژی ، مشاور چندین باشگاه بدنسازی در تهران بودم و اکنون در کانادا مشغول مطالعه و درمان در حوزه آسیب های ورزشی، اسکلتی-عضلانی ( Myofascial ) و بازتوانی هستم.

بررسی

پروتئین 100%وی طلایی استاندارد اپتیموم نوتریشن

بررسی پروتئین وی ایزوله اپتیموم نوتریشن Optimum nutrition

> رژیم لاغری سریع برنامه بدنسازی لاغری شکم با مزوتراپی لاغری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + 1 =