صفحه نخست / بدنسازی | ورزش / کربوهیدرات،اهمیت کربوهیدرات و انواع کربوهیدرات
اهمیت کربوهیدرات ها و انواع کربوهیدرات
اهمیت کربوهیدرات ها و انواع کربوهیدرات

کربوهیدرات،اهمیت کربوهیدرات و انواع کربوهیدرات

> رژیم لاغری سریع <

 

کربوهیدرات ، از گلوکوز تا سبوس

 

انواع مختلفی از کربوهیدرات وجود دارد که بدن یک ورزشکار با هر کدام از آن ها رفتار ویژه ای می کند .به عنوان مثال گلوکوز و سبوس هر دو کربوهیدرات اند ولی در دو سر طیف کربوهیدرات ها هستند . گلوکوز شاخص گلیسمیک بالایی داشته و بلافاصله پس از خورده شدن وارد جریان خون شده و یک پاسخ انسولینی سریع را ایجاد می کند ، حال آنکه سبوس غیر قابل هضم بوده و وارد جریان خون نمی شود . این تفاوت در کربوهیدرات ها نشانگر اهمیت انتخاب غذایی است که ورزشکار می خورد زیرا هر غذا مناسب شرایط خاصی بوده و  استفاده نابجا می تواند روی عملکرد ورزشکار تاثیر منفی بگذارد .

 

کربوهیدرات یا پروتیین ؟ کدام یک اهمیت بیشتری دارد ؟

 

گلوکوز منبع اصلی انرژی برای فعالیت عضلانی بوده و هر چقدر شدت فعالیت عضلانی بیشتر شود ، بدن تکیه بیشتری به انسولین خواهد نمود . چنانچه گلوکوز بدن تمام شود ، ورزشکار عملکردش متوقف خواهد شد . بنابراین مدیریت گلوکوز بدن ورزشکار نقش تعیین کننده ای در نحوه عملکرد و موفقیت وی خواهد داشت . ذخایر گلوکوز بدن یک فرد برخلاف ذخایر پروتیین و چربی وی محدودیت دارد و انسان ها یک ظرفیت محدودی برای گلوکوز ذر بدن خود دارند . یک فرد متوسط حدودا ۳۵۰ گرم ( ۱۴۰۰ کیلو کالری ) در ماهیچه ها و ۹۰ گرم ( ۳۶۰ کیلو کالری ) در کبد  و حدود ۵ گرم ( ۲۰ کیلو کالری ) در گردش خون توان ذخیره سازی گلوکوز را دارد . هر چه حجم عضلانی بیشتری داشته باشید ظرفیت ذخیره گلیکوژن بیشتری خواهید داشت ولی درعوض نیاز بیشتری نیز به گلوکوز پیدا خواهید نمود . با وجود سال ها مطالعه ، تحقیق و بررسی بر روی اهمیت کربوهیدرات ها و نقش اساسی آن ها در تامین نیازهای استقامتی و عملکردی بدن ورزشکاران، همچنان بسیاری از ورزشکاران فکر می کنند پروتیین مهم ماده غذایی در رسیدن به موفقیت ورزشی است . اگر چه پروتیین و حتی چربی نیز در عملکرد ورزشکار موثر است ولی رسیدن مقادیر مناسب از کربوهیدرات مناسب در زمان مناسب ، تضمین کننده رسیدن کربوهیدرات به مغز و بهبود دهنده عملکرد عملکردی استقامتی ورزشکار خواهد بود . به طور کلی تمرکز ورزشکاران بر روی مصرف پروتیین بیشتر در عمل فایده کمتری برای ورزشکار خواهد داشت .

انواع کربوهیدرات ها
انواع کربوهیدرات ها

انواع کربوهیدرات ها :

 

> برنامه بدنسازی <

کربوهیدرات ها همگی ساختار ، عملکرد و فواید سلامتی یکسانی ندارند . واحد ساختاری کربوهیدرات ها مونوساکاریدها یا کربوهیدرات های تک مولکولی است . مونوساکاریدها ۶ کربنی بوده و تفاوت آن ها در چیدمان هیدروژنی اکسیژنی شان است . واحد متابولیک پایه سلول های بدن مونوساکاریدی به نام گلوکوز است که سایر مونوساکاریدها نیز می توانند با طی کردن مراحلی بیوشیمیایی به گلوکوز تبدیل شوند . نحوه چیدمان و قرارگیری مونوساکاریدها در کنار هم ، مبنای طبقه بندی کربوهیدرات ها است .

 

کربوهیدرات های ساده ( قندها ):

مونوساکاریدها و دی ساکارید ها ، کربوهیدرات های ساده را تشکیل می دهند

 

۳ مونوساکارید اصلی عبارتند از :

گلوکوز ( دکستروز )

فروکتوز ( قند میوه )

گالاکتوز

هر کدام از این سه مونو ساکارید خواص متفاوتی از نظر قابلیت حل شدن ، شیرین بودن و واکنش پذیری دارند و از ترکیب این سه مونوساکارید با هم دی ساکاریدها یا کربوهیدرات های دو مولکولی حاصل می شوند

۳ دی ساکارید اصلی عبارتند از :

 

سوکروز ( حاوی گلوکوز و فروکتوز )

مالتوز ( حاوی گلوکوز و گلوکوز )

لاکتوز ( حاوی گلوکوز و گالاکتوز )

کربوهیدرات های پیچیده ( کربوهیدرات های کمپلکس ) :

 

پلی ساکاریدها یا کربوهیدرات های چند مولکولی کربوهیدرات های پیچیده یا کمپلکس نیز نامیده می شوند . اگر چه کربوهیدرات های غیر قابل هضم نیز کربوهیدرات های کمپلکس نامیده می شوند ولی اغلب تحت عنوان فیبرهای غذایی نام برده می شوند .

 

شیرینی قندها متفاوت است ، فروکتوز شیرین ترین بوده و پس از آن سوکروز ، گلوکوز و گالاکتوز قرار می گیرند . قندها همچنین ویژگی های متفاوتی براساس حلالیت در آب و مزه و .. دارند که باعث شده هرکدام در بخشی از صنایع غذایی استفاده گردند و نوشیدنی های متنوعی با ترکیبات و نسبت های مختلف از مونوساکاریدها و دی ساکاریدها برای نیاز های متفاوت ورزشی ساخته شده اند .

> لاغری شکم با مزوتراپی لاغری <

درباره دکتر حسین باقری

حسین باقری ، پزشک هستم و ورزشکار ، پزشک ورزشی ، مربی رسمی فدراسیون بدنسازی ، عضو رسمی انجمن پزشکان ورزشی ، پزشک رسمی فدراسیون فوتبال ، علاقمند به تکنولوژی ، مشاور چندین باشگاه بدنسازی در تهران

بررسی

تمرینات ورزشی با کمک جریان های الکتریکی EMS یا Electric Muscle Stimulation

تمرینات ورزشی با کمک جریان های الکتریکی EMS یا Electric Muscle Stimulation

> رژیم لاغری سریع برنامه بدنسازی لاغری شکم با مزوتراپی لاغری

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 9 = 12