صفحه نخست / تغذیه / مواد معدنی یا مینرال مورد نیاز بدن Minerals
مواد معدنی یا مینرال مورد نیاز بدن Minerals
مواد معدنی یا مینرال مورد نیاز بدن Minerals

مواد معدنی یا مینرال مورد نیاز بدن Minerals

> رژیم لاغری سریع <

مواد معدنی یا مینرال مورد نیاز بدن Minerals

 

مواد معدنی بر خلاف سایر مواد مورد نیاز بدن که در موردشان صحبت شد ( پروتئین ، چربی ، کربوهیدرات ، ویتامین ) یک ویژگی متفاوت دارند و آن ویژگی غیر ارگانیک بودن مواد مینرال است . البته مواد معدنی در بدن با سایر مواد ارگانیک کاملا هماهنگ هستند . یک مثال واضح از این همکاری مواد معدنی غیر ارگانیک و مواد ارگانیک را می توان در همکاری ویتامین D و کلسیم مشاهده نمود . این مواد معدنی معمولا به تنهایی بی فایده اند ولی زمانی که در کنار هم قرار می گیرند به خوبی به ایفای نقش های خود نظیر تراکم استخوان ها می پردازند . مواد معدنی مورد نیاز بدن عملکرد ها و ویژگی های بسیاری دارند .

 

عملکرد مواد معدنی یا مینرال مورد نیاز بدن Minerals

 

استحکام بخشیدن به ساختار استخوان ها و مقاوم نمودن استخوان ها در برابر شکستگی

حفظ تعادل اسید باز در خون و سایر بافت ها . به عنوان مثال در ورزشکاران ، فعالیت شدید بدنی سبب پایین آمدن PH خون می شود  ( افزایش اسیدیته ) . بنابر این داشتن یک سیستم تنظیم کننده تعادل اسید باز برای عملکرد استقامتی و قدرتی ورزشکاران ضروری است .

مواد معدنی همچنین به عنوان پل رابط برای انتقال سیگنال های که تحرک عضلانی را موجب می شوند عمل می کنند و از آنجایی که همه ورزشکاران به هماهنگی کامل عصب و عضله نیاز مند اند ، نقش حیاتی مواد معدنی در ورزشکاران مشخص می شود .

متابولیزم سلول ها . فعالیت بدنی سبب افزایش نرخ سوخت و ساز می شود بنابراین کنترل موثر این مصرف انرژی در سطح سلول های برای ورزشکاران حیاتی است .

 

همه این عملکرد ها برای ورزشکاران حیاتی است . ورزشکاران با تراکم پایین استخوان در معرض انواع شکستگی ها قرار دارند . به هم خوردن تعادل اسید باز  منجر به کاهش عملکرد استقامتی ورزشکار می شود و هماهنگی ناکامل عصبی و عضلانی نیز بر عملکرد ورزشی فرد تاثیر منفی می گذارد .

 

نقش های اثبات شده دیگر مواد معدنی در ارتقای عملکرد ورزشی فرد شامل نقش در متابولیسم گلوکوز ، نقش در متابولیسم چربی ، نقش در متابولیسم پروتئین و سیستم فسفاژن ( آزاد سازی انرژی از فسفوکراتین ) است . مواد معدنی غیر ارگانیک در ساختار بافت ها و استخوان ها حضور موثری دارند . همچنین در عملکرد آنزیم ها ، انقباض عضلات ، واکنش ها عصبی ،و انعقاد خون موثر اند . مواد معدنی شامل دو دسته عمده می شوند

ماکرومینرال ها MacroMinerals

میکرو مینرال ها MicroMinerals

 

ماکرو مینرال ها Macro Minerals

مجموع محتوای مینرال یا مواد معدنی در بدن معادل  ۴ درصد از وزن بدن است . ماکرو مینرال ها در بدن نسبتا بیشتر از میکرو مینرال ها یافت می شوند . ماکرو مینرال ها شامل کلسیم ، فسفر ، سدیم ، پتاسیم ، منیزیوم  و کلر هستند . کلسیم به تنهایی ۱٫۷۵ درصد از وزن بدن را شامل می شود و فسفر نیز تقریبا ۱٫۱ درصد از وزن بدن را تشکیل می دهد و منیزیوم حدود ۰٫۰۴ درصد از وزن بدن را موجب می شود .

میکرو مینرال ها Micro Minerals

 میکرو مینرال ها مواد معدنی نادر تری هستند که بدن در مقادیر بسیار کمتر نسبت به ماکرو مینرال ها به آن ها نیازمند است اگرچه وجودشان برای بدن حیاتی است . نیاز بدن به هر یک از این میکرو مینرال ها کمتر از ۱۰۰ میلی گرم در روز است و مجموع محتوای میکرومینرال های بدن کمتر از ۵ گرم است . میکرو مینرال ها شامل  آهن ، روی ، ید ، سلنیوم ، مس ، منگنز و کروم هستند .

> لاغری شکم با مزوتراپی لاغری <

درباره دکتر حسین باقری

حسین باقری ، پزشک هستم (فارغ التحصیل از ایران)، osteopath (فارغ التحصیل از کانادا) و ورزشکار(بیشتر از نوع extreme)، پزشک ورزشی ، مربی رسمی فدراسیون بدنسازی ، عضو رسمی انجمن پزشکان ورزشی ، پزشک رسمی فدراسیون فوتبال ، علاقمند به تکنولوژی ، مشاور چندین باشگاه بدنسازی در تهران بودم و اکنون در کانادا مشغول مطالعه و درمان در حوزه آسیب های ورزشی، اسکلتی-عضلانی ( Myofascial ) و بازتوانی هستم.

بررسی

نیاز بدن به منگنز

نیاز بدن به منگنز

> رژیم لاغری سریع برنامه بدنسازی لاغری شکم با مزوتراپی لاغری

نظر(دیدگاه)

  1. مرسی به پیج آموزندتون💐💐💐

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 5 =