صفحه نخست / تغذیه / ویتامین ای یا Vitamin E
ویتامین ای یا Vitamin E
ویتامین ای یا Vitamin E

ویتامین ای یا Vitamin E

> رژیم لاغری سریع <

ویتامین ای یا Vitamin E

ویتامین E یک اصطلاح و یا اسم کلی برای توکوفرول ها Tocopherol است که فعالیت مشابهی دارند و واحد اندازه گیری بر اساس سطح توکوفرول با فعالیت معادل با آلفا توکوفرول Alpha Tocopherol می باشد .  بتا توکوفرول Beta Tocopherol سطح فعال بودن کمتری نسبت به آلفا توکوفرول دارد . بنا بر این مقدار بیشتری بتا توکوفرول لازم است تا عملکرد یکسانی با آلفا توکوفرول داشته باشد .

 

میزان نیاز روزانه به ویتامین ای یا Vitamin E

 

میزان نیاز روزانه به ویتامین E یا DRI تقریبا ۱۵ میلی گرم در روز است . که این میزان ویتامین E معمولا به سادگی با مصرف میزان مناسب سبزیجات سبز علفی ، روغن های گیاهی ،بذر ها ، مغذ ها ، جگر و ذرت حاصل خواهد شد . اگرچه نقص یا کمبود مصرف سبزیجات سبز رنگ علفی ، مغذ ها ، روغن های گیاهی ، جگر و .. می تواند بالغین را در معرض نقص یا کمبود ویتامین E قرار دهد .

 

 

ویتامین-ای-یا-Vitamin-E
ویتامین-ای-یا-Vitamin-E

 

کمبود و یا مسمومیت با ویتامین ای یا Vitamin E

 

تشخیص کمبود ویتامین E در انسان بسیار سخت است  و ویتامین E نسبتا یک ویتامین غیر مسمومیت زاست ( همان طور که در ویتامین A  و ویتامین D  گفته شد ، مصرف بیش از حد این دو ویتامین مسمومیت زا ست ) و تاکنون موردی از مسمومیت با ویتامین E به دلیل مصرف مواد غذایی حاوی این ویتامین گزارش نشده است . اگرچه به نظر می رسد مصرف مقادیر بسیار بالای ویتامین E سبب مسمومیت های خونریزی دهنده گردد .

 

ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی در برابر رادیکال های آزاد

 

ویتامین E یک آنتی اکسیدان بالقوه است و از غشای سلول ها در برابر تخریب با پراکسید ها محافظت می کند . پراکسید ها زمانی ایجاد می شوند که چربی ها ( مخصوصا چربی های چندتایی غیر اشباع ) اکسیده می شوند . این پر اکسید ها رادیکال آزاد یا Free Radicals نیز نامیده می شوند زیرا در همه جا درون سلول ها پرسه می زنند و آن ها را تغییر می دهند و یا نابود می کنند . از آنجائیکه ویتامین E یک آنتی اکسیدان است ، به مهار اکسیژن کمک می کند و از اکسیده شدن چربی ها و تولید رادیکال های آزاد یا همان پر اکسید ها جلوگیری می کند .

 

رابطه عملکرد ورزشکار و مصرف ویتامین ای یا Vitamin E

 

مطالعات بسیاری بر روی مصرف ویتامین E و عملکرد ورزشی انجام شده است ولی هیچ یک بهبود عملکرد استقامتی و یا عملکرد قدرتی را در ورزشکاران به دنبال مصرف مکمل های ویتامین E  نشان نداده اند . حتی مطالعاتی که بر روی اثر ویتامین E در خنثی کردن پر اکسید ها یا رادیکال های آزاد  متعاقب تمرینات ورزشی انجام شده است نتایج مختلفی را گزارش کرده اند که برخی از این مطالعات گفته اند که کاهش آسیب های پر اکسیداتیو با مصرف ویتامین E مشهود بوده است و برخی دیگر گفته اند تاثیری نداشته است . اما در مجموع به نظر می رسد یک افزایش خفیف در ویتامین E مصرفی در ورزشکار سبب می شود که آسیب های اکسیداتیو در طی ورزش به حداقل خود برسد . مکمل های ویتامین E به صورت واحد های بین المللی معمولا عرضه می شوند و هر یک میلی گرم آلفا توکوفرول معادل ۱٫۵ واحد بین المللی یا IU از ویتامین E است .

> لاغری شکم با مزوتراپی لاغری <

درباره دکتر حسین باقری

حسین باقری ، پزشک هستم (فارغ التحصیل از ایران)، osteopath (فارغ التحصیل از کانادا) و ورزشکار(بیشتر از نوع extreme)، پزشک ورزشی ، مربی رسمی فدراسیون بدنسازی ، عضو رسمی انجمن پزشکان ورزشی ، پزشک رسمی فدراسیون فوتبال ، علاقمند به تکنولوژی ، مشاور چندین باشگاه بدنسازی در تهران بودم و اکنون در کانادا مشغول مطالعه و درمان در حوزه آسیب های ورزشی، اسکلتی-عضلانی ( Myofascial ) و بازتوانی هستم.

بررسی

نیاز بدن به منگنز

نیاز بدن به منگنز

> رژیم لاغری سریع برنامه بدنسازی لاغری شکم با مزوتراپی لاغری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 5 =