صفحه نخست / تغذیه / چربی ها یا لیپید ها | Lipids or Fats
چربی ها یا لیپید ها | Lipids or Fats
چربی ها یا لیپید ها | Lipids or Fats

چربی ها یا لیپید ها | Lipids or Fats

> رژیم لاغری سریع <

چربی ها :

 

چربی ها که Fat یا Lipid و یا Oil نیز نامیده می شود علی رغم مقالات کمی که بر مفید بودن آن ها در مقادیر زیاد تاکید کرده اند ( این مقالات مصرف بیش از ۳۰ درصد کالری روزانه از چربی ها را توصیه کرده اند ) سوخت بسیار پر انرژی برای بدن محسوب می شود که البته مقادیر زیاد آن تاثیری بر افزایش کیفیت فعالیت بدنی ندارند . توصیه می شود حدود ۲۰ الی ۳۵ درصد کالری روزانه یک فرد از چربی ها تامین شوند و مصرف بیش از ۲۵ درصد کالری روزانه از چربی ها تاثیری بر بهبود فعالیت بدنی در ورزشکاران نخواهد داشت . البته در ورزشکارانی که فعالیت بدنی سنگین می کنند نظیر دوندگان ماراتون و یا دوچرخه سواری ماراتون که انرژی بسیار زیادی در طول روز می سوزانند و عملا نمی توانند با کربوهیدرات ها مانع از کاهش وزن خود شوند ( هر گرم کربوهیدرات ۴ کالری و هر گرم چربی ۹ کالری با سوزانده شدن آزاد می کند ) مصرف چربی های مناسب می توانند انرژی کافی را برای فرد ورزشکار تامین کند . در فوتبال آمریکایی نیز lineman ها برای حفظ وزن خود و بالا نگه داشتن آن که به کیفیت بازی وی کمک می کند از چربی ها کمک فراوانی می گیرند (نهایتا تا ۳۵ درصد کالری روزانه ) . به جز این موارد استثنا در سایر موارد نهایتا باید تا ۲۵ درصد کالری روزانه یک ورزشکار از چربی ها تامین شود .

 

مصرف چربی :

 

آمار مصرف چربی در جامعه فاجعه بار است ، در آمریکا اکثریت جامعه در طول روز بیش از ۳۵ درصد کالری شان از چربی تامین می شود بنابراین مصرف مقادیر کمتر از ۳۵ درصد چربی از کالری روزانه کار آسانی نخواهد بود . در ایران نیز اگرچه آمار دقیق در دسترس نیست ولی تفاوت چندانی نخواهد کرد . و اگر ورزشکاران برای جبران انرژی از دست رفته شان از کربوهیدرات های پیچیده استفاده نکنند ، در وضعیت بدنی مطلوبی نخواهند بود و تهدیدی برای فعالیت بدنی شان محسوب خواهد شد . بنابر این اگر یک ورزشکار مصرف چربی ها را محدود کند تا عملکرد ورزشی اش را بهبود ببخشد باید حواسش به تامین این انرژی از طریق کربوهیدرات های پیچیده باشد . زیرا همان طور که گفته شد محتوای انرژی مقادیر مساوی چربی بیش از دو برابر کربوهیدرات ها خواهد بود ( ۹ در برابر ۴ کالری به ازای هر گرم ) و فرد باید دو برابر کربوهیدرات را جایگزین میزان چربی استفاده شده نماید .

 

انواع چربی :

 

کلسترول ، کره ، روغن های گیاهی و روغن های حیوانی و مارگارین همگی چربی اند ( FAT و یا LIPID ) ولی هرکدام از آن ها ویژگی ها و مشخصات متفاوتی دارند که در ساختار چربی ها به صورت کامل به آن ها خواهیم پرداخت . یک ویژگی رایج در چربی ها این است که در آب قابل حل نیستند ولی در حلال های زیستی قابل حل اند . در زبان علمی چربی ها به طور کلی  LIPID نامیده می شوند ولی چربی هایی که در دمای اتاق حالت جامد دارند FAT و چربی هایی که در دمای اتاق حالت مایع دارند OIL نامیده می شوند . شایع ترین فرم مصرفی چربی ها تری گلیسرید است که همان طور که از نامش پیداست از ۳ مولکول اسید چرب و یک مولکول گلیسرول تشکیل شده است . علی رغم اشکال متنوه چربی ها ، بدن انسان می تواند تقریبا همه نوع چربی را یا ازمواد غذایی به دست آورد و یا به راحتی تولید کند ( به جز دسته امگا ۳ و امگا ۶ ) تقریبا همه سلول های بدن توانایی تولید کلسترول را دازند و علت اینکه برخی افرادیکه رژیم غذایی کم کلسترول هم کلسترول خونشان بالاست همین پدیده است . توانایی بدن در تولید انواع مختلف چربی هاست که نیاز روزانه به مصرف چربی ها را در سطح پایینی نگه می دارد .

> لاغری شکم با مزوتراپی لاغری <

درباره دکتر حسین باقری

حسین باقری ، پزشک هستم (فارغ التحصیل از ایران)، osteopath (فارغ التحصیل از کانادا) و ورزشکار(بیشتر از نوع extreme)، پزشک ورزشی ، مربی رسمی فدراسیون بدنسازی ، عضو رسمی انجمن پزشکان ورزشی ، پزشک رسمی فدراسیون فوتبال ، علاقمند به تکنولوژی ، مشاور چندین باشگاه بدنسازی در تهران بودم و اکنون در کانادا مشغول مطالعه و درمان در حوزه آسیب های ورزشی، اسکلتی-عضلانی ( Myofascial ) و بازتوانی هستم.

بررسی

نیاز بدن به منگنز

نیاز بدن به منگنز

> رژیم لاغری سریع برنامه بدنسازی لاغری شکم با مزوتراپی لاغری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 13 = 17