صفحه نخست / بدنسازی | ورزش / انواع استروئید آنابولیک و طبقه بندی استرویید های آنابولیک
انواع استروئید آنابولیک و طبقه بندی استرویید های آنابولیک
انواع استروئید آنابولیک و طبقه بندی استرویید های آنابولیک

انواع استروئید آنابولیک و طبقه بندی استرویید های آنابولیک

> رژیم لاغری سریع <

طبقه بندی استروئید های آنابولیک

در مقاله قبل تحت عنوان استروئید آنابولیک یا استرویی آنابولیک به بررسی و شناخت استروئید های آنابولیک پرداختیم و تاریخچه استرویید آنابولیک را شرح دادیم . حال در این مقاله به دسته ها و انواع استروئید آنابولیک خواهیم پرداخت و نمونه های مختلف را با ذکر توضیحاتی بررسی خواهیم نمود . ابتدا کمی به تصویر زیر دقت کنید ، تقریبا همه استروئید های آنابولیک به نوعی حاوی یکی از سه هورمون طبیعی زیر و یا مشتقات سنتتیک آن ها هستند . در روند ساخت استروئید های آنابولیک سنتتیک جدید ، معمولا یکی از ۳ ترکیب زیر به عنوان پایه انتخاب می شود و سپس تغییراتی در آن داده می شود . به عنوان مثال یکی از این سه هورمون استروئید طبیعی ، ” دی هیدرو تستوسترون ” است که بر خلاف تستوسترون قابل آروماتیزه شدن نیست و نیز آنزیم ۵ آلفا ردوکتاز نمی تواند بر روی آن تاثیر بگذارد .  بنابر این ترکیبات ساخته شده از دی هیدرو تستوسترون به نظر می رسد خواص آندروژنی و استروژنی اندکی داشته باشند و بنابراین گزینه مطلوبی در ساخت استروئید های آنابولیک به شمار می روند . سومین هورمون استروئید طبیعی یعنی ” ناندرولون ” نیز بسیار کمتر از تستوسترون آروماتیزه می گردد . و اما ” تستوسترون ” قوی ترین استروئید طبیعی در عضله سازی است و به دلیل متابولیزه شدن توسط آنزیم ۵ آلفا ردوکتاز به پیش ساز خود یعنی دی هیدرو تستوسترون که یک استروئید قوی است دارای خواص آندروژنی فراوانی است .

انواع استروئید آنابولیک و طبقه بندی استرویید های آنابولیک
انواع استروئید آنابولیک و طبقه بندی استرویید های آنابولیک

 

انواع استروئید آنابولیک :

 

۱ – مشتقات تستوسترون :

۱-۱ بولدنون Boldenone

 

بولدنون در واقع همان تستوسترون است با این تفاوت که یک پیوند دوگانه بین اتم های کربن ۱ و ۲ اضافه شده است . این پیوند دوگانه توانایی این استروئید را به میزان قابل توجهی متمایز کرده است . اول اینکه بولدنون بر خلاف تستوسترون به آهستگی آروماتیزه می گردد و تقریبا نصف میزانی که تستوسترون به استرادیول متابولیزه می شود دچار این اتفاق می گردد . ثانیا این پیوند دوگانه سبب می شود که آنزیم ۵ آلفا ردوکتاز نیز نتواند به راحتی آن را به دی هیدرو بولدنون تبدیل کند و در عوض آنزیم ۵ بتا ردوکتاز ، بولدنون را به ۵ بتا دی هیدرو بولدنون که یک آندروژن کم اثر تر است تبدیل می کند و بنابر این خواص آندروژنی بسیار ضعیف تری نسبت به تستوسترون خواهد داشت .

 

۱-۲ متیل تستوسترون Methyl testosterone

ابتدایی ترین استروئید آنابولیک مشتق شده از تستوسترون است که با اضافه شدن ۱۷ آلفا متیلاسیون به صورت خوراکی قابل مصرف است . با تبدیل به ۱۷ آلفا متیل استرادیول این استروئید آنابولیک بسیار استروژنی می باشد اگرچه کمی در برابر آروماتاز ها مقاوم تر است

 

۱-۳ متاندروستنولون Methandrostenolone

از بسیاری جهات شبیه بولدنون است و حتی پیوند دوگانه مشابهی دارد و دارای خواص استروژنی و آندروژنی خفیفی است . اگرچه به واسطه متابولیت فعال خود یعنی ۱۷ آلفا استرادیول یک استروژن نسبتا فعال قلمداد میشود . در دوز مشابه از بولدنون قوی تر است و نیمه عمر طولانی تری دارد .

 

۱-۴ فلوکسی مسترون Fluoxy mesterone

یک مشتق خوراکی دیگر از تستوسترون است و به شکل ۱۷ آلفا آلکیلاسیون می باشد . به دلیل داشتن ۱۱ بتا گروپ در برابر آروماتیزه شدن مقاوم است و فاقد خواص استروژنی است .

 

 

۲ – مشتقات ناندرولون

۲ – ۱ نورتاندرولون Norethandrolonr

یک ناندرولون ساده است که به آن اتیل آلفا ۱۷ اضافه شده است . این تغییر به ندرت در استروئید های آنابولیک دیده می شود و بیشتر در استروژن ها و پروژستین های سنتتیک دیده می شود . اتیل آلفا ۱۷ همانند متیل آلفا ۱۷ حذف کتو استروئید ها را مهار می کند و بنابر این به صورت خوراکی فعال است ، اگرچه نورتاندرولون دارای عوارضی نظیر افزایش وزن ، احتباس آب و نمک فراوان و در واقع یک استروئید آنابولیک دردسرساز است که بیشتر به دلیل قابلیت بالای اتصال آن به گیرندههای پروژسترونی است .

 

۲ – ۲ اتیل استرنول Ethylestrenol

یک مشتق خوراکی از ناندرولون است و یکی از ضعیف ترین استروئید های آنابولیک موجود است . هر ااثر فعالی دارد احتمالا به دلیل تبدیل به نورتاندرولون است

 

۲ – ۳  ترنبولون Trenbolone

اگرچه مشتق شده از ناندرولون است ولی شباهت کمی از نظر شیمیایی به ناندرولون دارد . اگرچه به سختی آروماتیزه می شود ولی همچنان مقدار کمی استروژن تولید می کند . اگرچه همانند ناندرولون در برابر ۵ آلفا ردوکتاز مقاوم است ولی به نسبت ناندرولون خواص آندروژنیک بیشتری دارد .

 

 

۳ – مشتقات دی هیدرو تستوسترون Dihydrotestosterone

۳ – ۱ مسترولون Mesterolone

مسترولون یک استروئید آنابولیک خوراکی فعال است و همانند متنولون دارای گروه ۱ – متیل غیر سمی است که از آن در برابر متابولیزه شدن در کبد محافظت می کند . اگر چه همانند والدش یعنی دی هیدرو تستوسترون یک استرویید آنابولیک خفیف است و این تغییرات بر پایداری گروه ۳ – کتو نخواهد افزود .

 

۳ – ۲ دروستانولون Drostanolone

در واقع همان دی هیدروتستوسترون است با این تفاوت که یک گروه ۲ – متیل به آن اضافه شده است که این گروه اضافه سبب پایداری بیشتر گروه ۳ – کتو شده و بر فعالیت این استروئید آنابولیک افزوده گردیده است .

 

۳ – ۳ اکسی متولون Oxymetholone

یک مشتق خوراکی از دی هیدروتستوسترون است . گروه ۲ – هیدروکسی متیلن هنوز چندان اثرش شناخته نشده است برخلاف گروه ۱۷ – متیل که تقریبا تمام زوایای آن مورد بررسی قرار گرفته است .

 

۳ – ۴ استنوزولول Stanozolol

استنوزولول با داشتن گروه ۳-۲ پیرازولول یک استروئید آنابولیک قوی و موثر است و بر خلاف دیگر ترکیبات دارای گروه ۳ – کتو نمی باشد .

 

۳ – ۵ متنولون Methenolone

اتصال دوگانه c1-2 بر پایداری گروه ۳ – کتو افزوده است و از متنولون یک استروئید آنابولیک موثر ساخته است . گروه ۱ – متیل بر موثر بودن و فعال بودن خوراکی آن افزوده است . متنولون از معدود استروئید های آنابولیک فاقد ۱۷ آلفا آلکیلاسیون است . همچنین اتصال C1-2 بر مقاومت در برابر غیر فعال سازی ۱۷ کتو استروئید توسط کبد افزوده است .

 

۳ – ۶  اکساندرولون Oxandrolone

مشتق خوراکی دیگری از دی هیدروتستوسترون است دارای متیلاسیون c17 و نیز تفاوت دیگر آن جایگزینی c2 با اکسیژن است .  این جایگزینی کربن با اکسیژن از اکساندرولون یک استروئید خوراکی قوی ساخته است .

 

Summary
Article Name
انواع استروئید آنابولیک و طبقه بندی استرویید های آنابولیک
Description
در این مقاله به دسته ها و انواع استروئید آنابولیک خواهیم پرداخت . تقریبا همه استروئید های آنابولیک به نوعی حاوی یکی از سه هورمون طبیعی تستوسترون،دی هیدروتستوسترون و ناندرولون یا مشتقات سنتتیک آن ها هستند
دکتر حسین باقری ، پزشک ورزشی
Drhoba.ir
Drhoba.ir

> لاغری شکم با مزوتراپی لاغری <

درباره دکتر حسین باقری

حسین باقری ، پزشک هستم (فارغ التحصیل از ایران)، osteopath (فارغ التحصیل از کانادا) و ورزشکار(بیشتر از نوع extreme)، پزشک ورزشی ، مربی رسمی فدراسیون بدنسازی ، عضو رسمی انجمن پزشکان ورزشی ، پزشک رسمی فدراسیون فوتبال ، علاقمند به تکنولوژی ، مشاور چندین باشگاه بدنسازی در تهران بودم و اکنون در کانادا مشغول مطالعه و درمان در حوزه آسیب های ورزشی، اسکلتی-عضلانی ( Myofascial ) و بازتوانی هستم.

بررسی

پروتئین وی یا Whey Protein چیست ؟ پروتئین وی ایزوله Whey Isolate

پروتئین وی یا Whey Protein چیست ؟ پروتئین وی ایزوله Whey Isolate

> رژیم لاغری سریع برنامه بدنسازی لاغری شکم با مزوتراپی لاغری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 37 = 43