صفحه نخست / تغذیه / ویتامین سی یا اسکوربیک اسید یا Vitamin C
`ویتامین سی یا اسکوربیک اسید یا Vitamin C
ویتامین سی یا اسکوربیک اسید یا Vitamin C

ویتامین سی یا اسکوربیک اسید یا Vitamin C

> رژیم لاغری سریع <

 

ویتامین سی یا اسکوربیک اسید یاVitamin C

 

ویتامین سی که یکی دیگر از ویتامین های محلول در آب است ، نقش ویژه ای به عنوان یک آنتی اکسیدان دارد و نیز در فعالیت هایی که منجر به ساخت یک از پروتئین های بافت همبند به نام کلاژن انجام می شود تاثیر گذار است .

 

منابع ویتامین سی یا اسکوربیک اسید یا Vitamin C

 

سبزیجات و میوه های تازه بهترین منبع ویتامین سی هستند . گوشت و فرآورده های لبنی مقادیر بسیار کمی ویتامین سی دارند و غلات غیر غنی شده معمولا فاقد ویتامین سی هستند . ویتامین سی به راحتی با پخته شدن و نیز قرار گرفتن در مجاورت هوای آزاد از بین می رود . کمبود ویتامین سی منجر به بروز بیماری اسکوروی Scurvy می شود که امروزه معمولا دیده نمی شود . مسمومیت با ویتامین سی نیز نادر است ولی علائم مسمومیت شامل مستعد شدن به ابتلا به سنگ های کلیه و کاهش حساسیت سلول ها به ویتامین سی است .

 

> برنامه بدنسازی <

 

میزان نیاز روزانه به ویتامین سی یا اسکوربیک اسید یا Vitamin C

 

۱۰۰ میلی گرم تا ۲۰۰ میلی گرم ویتامین سی روزانه می تواند نیاز بدن را به ویتامین C به طور کامل برآورده سازد اگرچه بسیاری از مردم مکمل های ویتامین سی را با دوز های ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی گرم مصرف می کنند . دوز مورد نیاز روزانه یا DRI ویتامین سی ۷۵ میلی گرم در خانم ها و ۹۰ میلی گرم در آقایان است .

 

رابطه بین عملکرد ورزشکار و ویتامین سی یا اسکوربیک اسید یا Vitamin C

 

مطالعات بسیاری به بررسی میزان مصرف ویتامین سی و عملکرد ورزشکار پرداخته اند و نتایج متفاوتی حاصل شده اند . در مطالعات دقیق تری که به بررسی اثر ویتامین سی با دوز کمتر از ۵۰۰ میلی گرم در روز پرداخته شده است تاثیر قابل توجهی در عملکرد ورزشکار دیده نشده است . یک مطالعه دیگر که به بررسی ورزشکارانی که ظرف ۴ ساعت قبل از تمرین ۵۰۰ میلی گرم ویتامین سی مصرف نموده اند پرداخت نشان داد که توان مقاومتی ورزشکار افزایش و نیاز بدن وی به مصرف اکسیژن ماکزیمم کاهش یافت ولی در  عملکرد استقامتی ورزشکار تغییری دیده نشد . زمانی که این مطالعه برای ۷ روز ادامه یافت دیده شد که توان مقاومتی یا Strength افزایش یافت ولی توان استقامتی یا Endurance ورزشکار کاهش یافت . این مطالعه با ۲۰۰۰ میلی گرم در ۷ روز نیز انجام شد و تنها VO2MAX کاهش پیدا نمود و توان استقامتی تغییر قابل مشاهده ای نکرد .

ورزشکارانی که در ورزش های Concussive انجام می دهند ( ورزش هایی که درد عضلانی ه همراه دارند و یا آسیب زا هستند و نیاز به ستنز کلاژن بیشتری وجود دارد ) سود بیشتری از مصرف مقادیر بالاتر ویتامین سی می برند . مطالعات صورت گرفته در حیوانات نشان می دهد که ویتامین سی نقش ویژه ای در بهبود و ترمیم زخم دارد و مقادیر ناکافی ویتامین سی ، التیام زخم را به تاخیر می اندازند . همچنین ثابت شده است درد های عضلانی با ویتامین سی و سایر آنتی اکسیدان ها زودتر تسکین می یابند .

توصیه یک مقدار ثابت به ورزشکاران بسیار سخت است ولی می توان گفت که یک ورزشکار باید حداکثر مقدار مجاز ویتامین سی  یا تقریبا ۲۰۰۰ میلی گرم را به صورت روزانه مصرف نماید پیش از اینکه روی مکمل های دیگری سرمایه گذاری نماید و با توجه به مشکلاتی که در عملکرد استقامتی ورزشکار ایجاد می کند بهتر است ورزشکاران استقامتی کمتر از این میزان مصرف کنند . همچنین ویتامین سی در جذب آهن نیز نقش ویژه ای ایفا می کند . نکته جالب این است که در سال ۱۹۹۳ سه مورد مرگ ناشی از میزان بالای آهن در خون رخ داد و در هر ۳ مورد مقادیر بالای ویتامین سی مصرف می شد . همچنین به خاطر داشته باشید بسیاری از ورزشکاران تنها از مواد غذایی خوراکی در طول روز بیش از ۲۵۰ میلیگرم ویتامین سی مصرف می کنند زیرا بخش عمده ای از رژیم غذایی شان را میوه و سبزیجات تازه تشکیل می دهد . یک توصیه دیگر به ورزشکاران می تواند این باشد که تا می توانید میوه و سبزیجات تازه بخورید زیرا منبع غنی ویتامین سی ، کربوهیدرات و سایر ریز مغذی ها هستند .

> لاغری شکم با مزوتراپی لاغری <

درباره دکتر حسین باقری

حسین باقری ، پزشک هستم و ورزشکار ، پزشک ورزشی ، مربی رسمی فدراسیون بدنسازی ، عضو رسمی انجمن پزشکان ورزشی ، پزشک رسمی فدراسیون فوتبال ، علاقمند به تکنولوژی ، مشاور چندین باشگاه بدنسازی در تهران

بررسی

نیاز بدن به مس

نیاز بدن به مس

> رژیم لاغری سریع برنامه بدنسازی لاغری شکم با مزوتراپی لاغری

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

30 + = 40