صفحه نخست / بدنسازی | ورزش / پروتئین و فعالیت ورزشی
پروتئین و فعالیت ورزشی
پروتئین و فعالیت ورزشی

پروتئین و فعالیت ورزشی

> رژیم لاغری سریع <

پروتئین و ورزش

 

میزان نیاز بدن یک فرد به پروتئین ، تابعی از میزان کافی بودن انرژی دریافتی است ، بدان معنی که میزان ناکافی انرژی دریافتی ، بدن فرد را وادار به سوزاندن پروتئین ها می نماید و پروتئین را از قرار گرفتن به میزان لازم در دسترس بافت ها محروم می نماید . بنابراین میزان نیاز بدن به پروتئین همان طور که گفته شد ( ۱٫۲ تا ۱٫۷ به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن فرد معادل ۱۲ تا ۱۵ درصد از مجموع انرژی دریافتی روزانه فرد ) به این شرط است که انرژی دریافتی روزانه فرد ، کافی است و فرد پروتئین را برای تامین انرژی به جای کربوهیدرات هدر نمی دهد .

 

کربوهیدرات ، یک محافظ پروتئین

 

کربوهیدرات محافظت کننده پروتئین است به این معنی که اگر شما مقدار کربوهیدرات مورد نیاز بدن را برای سوخت و ساز مصرف کنید ، بدنتان پروتئین ها را برای تولید انرژی هدر نخواهد داد . هدر دادن به این معنی است که پروتئین بسیار با ارزش بوده و سوزاندن آن برای تامین انرژی بسیار گران تمتم خواهد شد ، درست مثل اینکه کیف چرمی گران بهاتان را به جای ریختن هیزم در آتش بریزید تا گرم شوید !

 

میزان نیاز بدن به پروتئین

 

مطالعات نشان داده اند که میزان نیاز بدن به پروتئین جهت فعالیت های بافتی و حساس بدن تقریبا بین ۱٫۲ تا ۱٫۷ گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن است . اگر بیش از این مقدار پروتئین مصرف کنید ، بدنتان باید در مورد میزان پروتئین اضافی مصرفی تصمیم گیری کند .که معمولا به شکل چربی ذخیره می شود و یا به عنوان سوخت مورد استفاده قرار خواهد گرفت و جالب این است که در هر دو حالت ، نیخروژن بر جای می ماند که باید از بدن دفع شود . تقریبا تمام مطالعاتی که بر روی ورزشکاران صورت پذیرفته است نشان داده است که ورزشکاران انرژی کافی را برای انجام نیاز بدنشان به فعالیت ، رشد و سوخت و ساز و نگه داری از بافت ها مصرف نمی کنند و بدن ناچار است پروتئین های با ارزش را بسوزاند حال آنکه منبع بهتری از انرژی که پسماند نیتروژنی هم تولید نمی کند بهنتم کربوهیدرات به آسانی در دسترسوی قرار دارد .

 

تعادل نیتروژنی

 

یکی از اهداف ورزشکاران ، ماندن در وضعیت متعادل نیتروژنی است یعنی هر میزان نیتروژنی که وارد بدن می شود از بدنشان خارج گردد . تعادل منفی نیتروژنی به این معنی است که نیتروژنی که ورزشکار دفع می کند ( به شکل ترشح در ادرار ) بیش از نیتروژن دریافتی است و این به معنای هدر رفتن پروتئین و از دست دادن توده عضلانی است . تعادل مثبت نیتروژن نیز به معنی آن است که نیتروژن دریافتی بیش از نیتروژن دفع شده باشد که به معنای افزایش حجم عضلانی است . همان طور که گفتیم میزان پروتئین مورد نیاز برای رسیدن به وضعیت تعادل نیتروژنی در افراد غیر ورزشکار به شرط کافی بودن انرژی مورد نیاز  روزانه ۰٫۸ گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدنشان است و در افراد ورزشکار نیز این میزان با همان شرط قبلی بین ۱٫۲ گرم تا ۱٫۷ گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدنشان است .

 

نیاز بیشتر ورزشکاران به پروتئین

 

به طور کلی ۴ دلیل اصلی برای بالاتر بودن نیاز ورزشکاران به انرژی وجود دارد .

ورزشکاران معمولا حجم خشک عضلانی با lean body mass  بیشتری دارند و در نتیجه حفظ این بافت عضلانی به پروتئین بیشتری احتیاج خواهد داشت .

ورزشکاران معمولا مقداری پروتئین را از طریق ادرار از دست می دهند حال آنکه افراد عادی معمولا این طور نیستند

ورزشکاران تقریبا ۵ درصد از انرژی مورد نیازشان را از سوزان ن پروتئین ها تامین می کنند 

ورزشکاران برای ترمیم آسیب بافتی در حین تمرینات ورزشی به پروتئین احتیاج دارند 

 

انجمن پزشکی ورزشی آمریکا و انیستیتو تغذیه آمریکا توصیه می کنند که مقدار ۱٫۲ گرم تا ۱٫۷ گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن برای ورزشکاران کافی است . در واقع بیشتر ورزشکاران ، بیش از نیاز بدنشان پروتئین مصرف می کنند و  حتی مشاهده شده است برخی ورزشکاران بین ۳۰۰ تا ۷۷۵ درصد بیش از نیاز روزانه یک فرد عادی به پروتئین ۰٫۸ گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن ) پروتئین مصرف می کنند . موارد استثنای این مصرف بالای پروتئین در ورزشکاران گیاهخوار و نیز ورزشکارانی که تلاش می کنند وزن خود راپایین نگه دارند نظیر ژیمناست ها ، بالرین ها و شیرجه رو ها دیده می شود .

 

> لاغری شکم با مزوتراپی لاغری <

درباره دکتر حسین باقری

حسین باقری ، پزشک هستم (فارغ التحصیل از ایران)، osteopath (فارغ التحصیل از کانادا) و ورزشکار(بیشتر از نوع extreme)، پزشک ورزشی ، مربی رسمی فدراسیون بدنسازی ، عضو رسمی انجمن پزشکان ورزشی ، پزشک رسمی فدراسیون فوتبال ، علاقمند به تکنولوژی ، مشاور چندین باشگاه بدنسازی در تهران بودم و اکنون در کانادا مشغول مطالعه و درمان در حوزه آسیب های ورزشی، اسکلتی-عضلانی ( Myofascial ) و بازتوانی هستم.

بررسی

استروئید آنابولیک یا استرویید آنابولیک Anabolic Steroids چیست ؟

استروئید آنابولیک یا استرویید آنابولیک Anabolic Steroids چیست ؟

> رژیم لاغری سریع برنامه بدنسازی لاغری شکم با مزوتراپی لاغری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 83 = 88