صفحه نخست / بدنسازی | ورزش / کربوهیدرات یا چربی ؟ در حین ورزش کدام یک سوزانده می شود ؟
کربوهیدرات یا چربی ؟ در حین ورزش کدام یک سوزانده می شود ؟
کربوهیدرات یا چربی ؟ در حین ورزش کدام یک سوزانده می شود ؟

کربوهیدرات یا چربی ؟ در حین ورزش کدام یک سوزانده می شود ؟

> رژیم لاغری سریع <

 

خستگی در ورزش

 

سطوح پایین کربوهیدرات منجر به خستگی در ورزش خواهد شد . همانطور که پیش از این گفته شد ، ذخایر کربوهیدرات بدن محدود است ( ۳۵۰ کیلوکالری در کبد و ۱۴۰۰ کیلوکالری در عضلات به صورت گلیکوژن ) . بنابر این ورزشکاران باید یاد بگیرند تمرین خود را با ذخایر پر گلیکوژن شروع کنند و برنامه  خود را طوری تنظیم کنند که این ذخایر گلیکوژن خیلی کم نشود . حتی اگر ذخایر گلیکوژن عضلات کافی باشد ، کم شدن ذخایر گلیکوژن در کبد سبب هایپوگلیسمی و خستگی ذهنی می شود . خستگی ذهنی خود خستگی عضلانی را باعث خواهد شد .

 

رابطه شدت تمرینات ورزشی و تکیه بدن بر کربوهیدرات یا چربی :

 

هر چقدر شدت تمرینات ورزشی بیشتر باشد ، بدن ورزشکاران وابستگی و تکیه بیشتری به کربوهیدرات ها خواهد داشت  . اگرچه حتی تمرین با شدت پایین (مثلا هوازی ) که زی آن بدن بیشتر انرژی خود را از چربی تامین می کند همچنان به کربوهیدرات برای احتراق کامل چربی و حفظ سطح گلوکوز خون نیاز خواهد داشت . بنابر این تمامی تمرینات هوازی به نوعی به کربوهیدرات ها برای تامین انرژی وابستگی خواهند داشت .

 

نسب کربوهیدرات سوزانده شده به کل مواد غذایی سوزانده شده در بدن :

 

عوامل بسیاری بر روی نسبت کربوهیدرات سوزانده شده به کل مواد غذایی سوزانده شده در حین تمرین ورزشی تاثیر گذار هستند . عوامل زیر نسبت کربوهیدرات سوزانده شده را بالا تر می برند :

تمرین با شدت بالا

تمرین با طول مدت بالا

تمرین در هوای خیلی سرد و یا خیلی گرم

تمرین در ارتفاع زیاد

سن ( در جوان ها بیشتر از مردان است )

عوامل زیر درصد کربوهیدرات سوزانده شده را کاهش می دهند و از وابستگی بدن به کربوهیدرات می کاهند :

تمرینات استقامتی ( هوازی )

آماده سازی مناسب

سازگاری با وضعیت آب و هوایی

جنسیت

درصد بیشتر چربی سوزانده شده یا مقدار بیشتر چربی سوزانده شده ؟

یک اشتباه و یا به عبارت بهتر کژفهمی بنیادین در بین ورزشکاران وجود دارد . تصور بیشتر ورزشکاران و مربیان این است که در تمرینات هوازی با شدت پایین ( تا حدود ۶۵ درصد VO2 max ) بدن بیشترین میزان چربی را خواهد سوزاند و این روش بهترین روش چربی سوزی است . بسیاری از تمرینات بر پایه همین اصل بنا نهاده شده است که مقدار بیشتری چربی در تمرینات هوازی با شدت پایین سوزانده خواهد شد . ” درصد چربی سوزانده شده ” نباید با ” میزان و یا حجم چربی سوزانده شده ” اشتباه گردد . زمانی که شما روی صندلی خود نشسته اید و این مطلب را می خوانید بدن شما ” درصد  “عمده انرژی مورد نیاز خود را از سوزاندن چربی تامین می کند  اگرچه ” مقدار یا حجم ” چربی سوزانده شده اندک است . اگر این طور نبود که نشستن در مقابل تلویزیون و تماشای فیلم بهترین روش چربی سوزی می بود ! هر چه شدت تمرین افزایش یابد ، درصد سوزانده شدن چربی (نسبت به مجموع مواد غذایی سوزانده شده ) کاهش می یابد و درصد کربوهیدرات سوزانده شده افزایش می یابد ولی مقدار یا حجم چربی سوزانده شده افزایش می یابد . میزان نیاز بدن به انرژی در واحد زمان در تمرینات با شدت بالا  بسیار بیشتر از تمرینات با شدت پایین است و میزان چربی سوزانده شده نیز بیشتر است ( اگر چه درصد سوزانده شدن چربی کمتر است ) . بنابراین ورزشکاران باید تا حد امکان بر شدت تمرینات خود بیافزایند تا در یک بازه زمانی مشخص بیشترین میزان چربی سوزی را داشته باشند

چرا بدن کربوهیدرات را ترجیح می دهد ؟

کربوهیدرات یک منبع حیاتی انرژی برای ورزشکاران است زیرا بدن می تواند بیشترین میزان انرژی بر واحد اکسیژن را در کربوهیدرات ها نسبت به سایر سوخت ها بسوزاند . یک لیتر اکسیژن می تواند تقریبا ۵ کالری از کربوهیدرات ها بسوزاند حال آنکه یک لیتر اکسیژن می تواند ۴٫۷ کالری از چربی ها بسوزاند . علاوه بر این گلیکولیز هوازی می تواند ATP لازم برای فعالیت عضلانی در حجم بیشتری و در زمان کمتری و با سرعت بیشتری نسبت به اکسیداسیون چربی ها تولید کند . جمله اخیر علت خستگی عضلانی را در حین تمرین با شدت بالا شرح می دهد : بدن نمی تواند ATP لازم را برای فعالیت عضلات تامین کند .

> لاغری شکم با مزوتراپی لاغری <

درباره دکتر حسین باقری

حسین باقری ، پزشک هستم و ورزشکار ، پزشک ورزشی ، مربی رسمی فدراسیون بدنسازی ، عضو رسمی انجمن پزشکان ورزشی ، پزشک رسمی فدراسیون فوتبال ، علاقمند به تکنولوژی ، مشاور چندین باشگاه بدنسازی در تهران

بررسی

پروتئین 100%وی طلایی استاندارد اپتیموم نوتریشن

بررسی پروتئین وی ایزوله اپتیموم نوتریشن Optimum nutrition

> رژیم لاغری سریع برنامه بدنسازی لاغری شکم با مزوتراپی لاغری

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

69 + = 78