صفحه نخست / بدنسازی | ورزش / خستگی عضلات|تئوری های خستگی مرکزی
خستگی عضلات|تئوری های خستگی مرکزی

خستگی عضلات|تئوری های خستگی مرکزی

> رژیم لاغری سریع <

 

تئوری خستگی مرکزی چیست ؟

 

میزان تبدیل آدنوزین دی فسفات یا ADP به آدنوزین تری فسفات یا ATP یک قدم موثر برای تامین انرژی عضلات در حال فعالیت است . اگر کربوهیدرات در دسترس قرار نگیرد ، میزان تبدیل ADP به ATP کم خواهد شد ، و عضلات امکان ادامه فعالیت در شدت بالا را نخواهند داشت . علاوه بر این ، ناتوانی در تبدیل ADP به ATP سبب تجمع ADP می شود که به نوعی سبب خستگی عضلات خواهد شد .تعدادی از سایر فاکتورها نظیر  سیستم عصبی مرکزی نیز در خستگی عضلات دخیل اند . به طور کلی به مجموعه این فاکتورهای دخیل در خستگی عضلات ” تئوری خستگی مرکزی ” گفته می شود .

 

همه تئوری های خستگی مرکزی  شامل مکانیزم هایی هستند که سبب تولید مقادیر بیش از حد معمول اسیدآمینه تریپتوفان tryptophan و عبور آن از سد خونی مغزی یا Blood Brain Barrier می شود و منجر به تحریک تولید مقادیر بالای سروتونین یا ۵HT می شود . سروتونین یک نوروترانسمیتر است که باعث می شود شما ریلکش شوید و اگر زیاد ترشح گردد سبب می شود خواب آلود گردید . که البته در ورزشکاران چندان خوب نبوده و تفسیر آن خستگی عضلات است . به عبارت ساده تر خستگی ذهنی سبب خستگی عضلات می شود .

 

تئوری شماره ۱ خستگی مرکزی :

 

مقادیر پایین گلوکوز خون و ذخایر گلیکوژن ، تجزیه عضلات رابرای گلوکونئوژنز تحریک می کند . این امر سبب کاتابولیسم اسیدهای آمینه شاخه دار یا همان BCAA می شود ( Branched Chain Amino Acids ) و سطح BCAA در خون ورزشکار پایین می آید . BCAA و تریپتوفان همواره با یکدیگر برای اتصال به گیرنده ها و عبور از سطح خونی مغزی رقابت می کنند ، زمانی که سطح BCAA بالا باشد عبور تریپتوفان از سد خونی مغزی کنترل شده و کاهش می یابد ولی چنانچه سطح BCAA افت کند  ( که زمانی اتفاق می افتد که BCAA برای تولید انرژی کاتابولیزه شود ) تریپتوفان بیشتری به گیرنده ها متصل می شود و از سد خونی مغزی عبور کرده و وارد مغز می شود . همان طور که پیش از این گفتیم ، ورود تریپتوفان به مغز تولید سروتونین را تحریک و سبب خستگی و خواب آلودگی می شود . برای اینکه این امر رخ ندهد ، سطح خونی گلوکوز باید حفظ شود تا گلوکونئوژنز رخ ندهد .

 

تئوری شماره ۲ خستگی مرکزی :

 

مصرف غذاهای غنی از تریپتوفان ( نظیر بوقلمون ) می تواند مقدار تریپتوفانی که وارد مغز و تحریک کننده تولید سروتونین می شود را افزایش دهد . با افزایش میزان سروتونین ، خستگی زودرس عضلات اتفاق می افتد .

 

تئوری شماره ۳ خستگی مرکزی :

 

چربی ها با تریپتوفان بر سر گیرنده پروتیینی حامل در خون جهت انتقال رقابت می کنند . بنا بر این مصرف زیاذ چربی ، سبب می شود درصد بالاتری از تریپتوفان آزاد که می تواند از سطح خونی مغزی عبور کند و وارد مغز شود باقی بماند و سبب افزایش تولید سروتونین شده و خستگی زودرس ذهنی و عضلات اتفاق می افتد .

اگر چه منطقی است مصرف BCAA و کربوهیدرات سروتونین را کاهش دهد و خستگی ذهنی و عضلانی را به تاخیر اندازد ولی مطالعات به دلیل ناتوانی در تمایز خستگی ذهنی و عضلانی تاکنون این موضوع را اثبات نکرده اند .همچنین مداخلات دیگری نظیر کافیین وجود دارد که مصرف آن از با تحریک سیستم عصبی مرکزی ، خستگی را به تاخیر می اندازد .

> لاغری شکم با مزوتراپی لاغری <

درباره دکتر حسین باقری

حسین باقری ، پزشک هستم (فارغ التحصیل از ایران)، osteopath (فارغ التحصیل از کانادا) و ورزشکار(بیشتر از نوع extreme)، پزشک ورزشی ، مربی رسمی فدراسیون بدنسازی ، عضو رسمی انجمن پزشکان ورزشی ، پزشک رسمی فدراسیون فوتبال ، علاقمند به تکنولوژی ، مشاور چندین باشگاه بدنسازی در تهران بودم و اکنون در کانادا مشغول مطالعه و درمان در حوزه آسیب های ورزشی، اسکلتی-عضلانی ( Myofascial ) و بازتوانی هستم.

بررسی

استروئید آنابولیک یا استرویید آنابولیک Anabolic Steroids چیست ؟

استروئید آنابولیک یا استرویید آنابولیک Anabolic Steroids چیست ؟

> رژیم لاغری سریع برنامه بدنسازی لاغری شکم با مزوتراپی لاغری

نظر(دیدگاه)

  1. با سلام و عرض خسته نباشید خدمت شما
    بابت مطالب مفیدتون از شما تشکر می کنم.سلامت و موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 5 = 15