صفحه نخست / تغذیه / گلوکونئوژنز چیست ، تبدیل غیر کربوهیدرات ها به گلوکوز
گلوکونئوژنز
گلوکونئوژنز

گلوکونئوژنز چیست ، تبدیل غیر کربوهیدرات ها به گلوکوز

> رژیم لاغری سریع <

 

گلوکونئوژنز چیست ( Gluconeogenesis  ) ؟

 

به فرآیندی گفته می شود که طی آن گلوکوز از مواد غیر کربوهیدرات نظیر اسید های آمینه و چربی تولید می شود . همانطور که در مقاله کربوهیدرات توضیح داده شد گلوکوز  خون برای حفظ عملکرد سیستم عصبی مرکزی ضروری بوده ، به متابولیسم چربی کمک می کند و انرژی لازم را برای فعالیت سلول ها فراهم می آورد . ولی به خاطر ظرفیت محدود ذخیره ای کربوهیدرات در بدن ، یک میزان حداقلی از تبدیل مواد غیر کربوهیدرات به گلوکوز در دسترس است .

 

انواع گلوکونئوژنز :

تری گلسیرید ها

پروتین تجزیه شده عضلات

لاکتیک اسید

 

 

۱ – گلوکونئوژنز تری گلیسرید :

 

تری گلیسرید ها فرم رایج ذخیره ای چربی در بدن انسان هستند و از ۳ اسید چرب متصل به یک مولکول گلیسرول تشکیل شده اند . تجزیه تری گلیسرید منجر به ایجاد مولکول های آزاد گلیسرول می شود ( گلیسرول ۳ کربن دارد ) و ترکیب دو مولکول گلیسرول در کبد منجر به ایجاد یک مولکول گلوکوز می شود ( گلوکوز ۶ کربن دارد )

 

گلوکونئوژنز چربی
گلوکونئوژنز چربی

 

۲ – گلوکونئوژنز پروتئین عضلانی :

 

تجزیه پروتیین های عضلانی منجر به ایجاد اسید آمینه های آزاد می شود که ساختارهای اصلی عضلات را تشکیل می دهند . یکی از این اسیدهای آمینه ” آلانین ” و دیگری ” گلوتامین ” نام دارد می تواند با میانجیگری کبد به گلوکوز تبدیل گردد .

 

گلوکونئوژنز پروتیین عضلانی
گلوکونئوژنز پروتیین عضلانی

 

۳ – گلوکونئوژنز اسید لاکتیک ( چرخه کوری )

در مقاله متابولیسم کربوهیدرات ها توضیح دادیم که اسید لاکتیک در گلوکولیز بی هوازی تولید می گردد . این اسید لاکتیک یا به عبارت دیگر ” لاکتات ” می تواند مجددا به پیروویک اسید تبدیل گردد تا در فرآیند گلیکولیز هوازی تولید ATP و انرژی مورد استفاده قرار گیرد و یا هر دو مولکول اسید لاکتیک در کبد با هم ترکیب شده و گلوکوز را تولید کنند . تبدیل اسید لاکتیک به گلوکوز چرخه کوری یا Cori cycle نامیده می شود که طی چرخه کوری لاکتات از عضله جدا شده و گلوکوز به عضله باز خواهد گشت . اگر سطح گلوکوز خون پایین باشد پیروویک اسید می تواند به لاکتات تبدیل شود و گلوکوز می تواند از طریق چرخه کوری تولید شود

 

 

گلوکونئوژنز اسید لاکتیک ( چرخه کوری )
گلوکونئوژنز اسید لاکتیک ( چرخه کوری )

> لاغری شکم با مزوتراپی لاغری <

درباره دکتر حسین باقری

حسین باقری ، پزشک هستم (فارغ التحصیل از ایران)، osteopath (فارغ التحصیل از کانادا) و ورزشکار(بیشتر از نوع extreme)، پزشک ورزشی ، مربی رسمی فدراسیون بدنسازی ، عضو رسمی انجمن پزشکان ورزشی ، پزشک رسمی فدراسیون فوتبال ، علاقمند به تکنولوژی ، مشاور چندین باشگاه بدنسازی در تهران بودم و اکنون در کانادا مشغول مطالعه و درمان در حوزه آسیب های ورزشی، اسکلتی-عضلانی ( Myofascial ) و بازتوانی هستم.

بررسی

نیاز بدن به منگنز

نیاز بدن به منگنز

> رژیم لاغری سریع برنامه بدنسازی لاغری شکم با مزوتراپی لاغری

نظر(دیدگاه)

  1. شیراوند

    سلام خسته نباشید
    میشه نقش گلوکونئوژنز رادر ورزشکاران استقامتی و سرعتی و قدرتی توضیح بدید.ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 4 =